Podkreślić czy przekreślić?

Zdjęcie wykonane obiektywem typu rybie oko (fisheye). Lokalizacja: Monachium (Niemcy) Zdjęcie wykonane obiektywem typu rybie oko (fisheye). Lokalizacja: Monachium (Niemcy)
Podkreslic czy przekreslic

Fot. T. Milczarek, zdjęcie wykonano obiektywem typu rybie oko.

Twoja mowa ciała może albo podkreślić albo przekreślić słowa, które wypowiadasz. Subtelna różnica stanowiąca o tym, czy Twoje słowa zostaną wzmocnione i osoba, do której mówisz w nie uwierzy, czy też zostaną osłabione i Twój rozmówca będzie miał wątpliwości czy na pewno jesteś z nim szczery, zależy od ich zgodności z sygnałami ciała, które emitujesz wraz z wypowiadaną treścią.

W jaki sposób stoisz lub siedzisz podczas konkretnej rozmowy? Jaką masz minę? Jaki jest ton Twojego głosu? Czy mówisz szybko czy wolno? Z zaangażowaniem czy ze znudzeniem? Czy wyglądasz na zrelaksowanego czy na zestresowanego? Jak i gdzie patrzysz – z błyskiem w oku śmiało, prosto w oczy rozmówcy, czy uciekasz wzrokiem po kątach? Czy Twoje ciało się otwiera czy zamyka na rozmówcę? Co o tym zaświadcza?

Ćwiczenie 1:
Zwiń się w kłębek, przytul sam siebie tak ciasno jak się da. Pochyl głowę. Zrób smutną minę. Mów najcichszym głosem, jaki jesteś w stanie z siebie wydobyć. Utrzymując to wszystko przekonaj kogoś, że jesteś bardzo szczęśliwy i czujesz wiatr w żaglach.

Ćwiczenie 2:
Stań na podwyższeniu. Unieś głowę do nieba. Uśmiechnij się szeroko. Rozłóż ramiona na boki jakbyś chciał nimi objąć cały świat. Utrzymując to wszytko przekonaj kogoś, że jest Ci bardzo przykro i nie wiesz co dalej robić.

Nie da się nie emitować sygnałów ciała. To niemożliwe. Każdy z nas też wiele takich sygnałów nieświadomie odczytuje i chociaż często nie wiemy, co nam nie pasowało – przeczucie podpowiada nam, że w jakieś konkretne wypowiedziane przez kogoś słowa nie powinniśmy uwierzyć. Przyglądaj się ludziom, kiedy do Ciebie mówią. Dostrzegaj ich przekaz. Uświadamiaj sobie to, co mówi Twoje ciało, kiedy z ludźmi rozmawiasz lub do nich przemawiasz. Ma to kluczowe znaczenie dla skuteczności Twojej komunikacji.