Medytacja - spacer LUDZIE SĄ JAK DRZEWA Zdjęcie wykonane obiektywem typu rybie oko (fisheye). Lokalizacja: Polanica Zdrój

Medytacja – świadomy spacer

Medytacja - spacer

Fot. T. Milczarek, zdjęcie wykonano obiektywem typu rybie oko.

Udaj się w ustronne miejsce, gdzie będziesz mógł pospacerować i gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał – może to być ogródek, odludna część parku albo większe pomieszczenie. Stań zrelaksowany, jeśli możesz – zdejmij buty. Zamknij oczy. Poszukaj w sobie ciszy. Niech poniesie Cię medytacja. Po chwili przenieś uwagę na swoje stopy. Uświadom sobie ich kontakt z podłożem. Co odczuwasz? Czy podłoże jest twarde czy miękkie? Ciepłe czy chłodne? Płaskie i gładkie, czy ma jakąś fakturę, strukturę, jest pochyłe, usłane kamieniami, piaskiem albo trawą? Wczuj się w te doznania.

Bardzo powoli unieś jedną stopę uświadamiając sobie każdy najdrobniejszy element tego ruchu. Koncentruj się drobnych częściach swojego ciała. Uświadamiaj sobie współudział w tym ruchu każdej kostki, ścięgna i mięśnia. Poczuj jak stopniowo Twoja stopa odrywa się od podłoża. Najpierw pięta, później poduszka stopy, na końcu palce. Uświadom sobie doznania płynące z poszczególnych części uda, podudzia i stopy. Poczuj dotyk ubrania, napięcia i rozluźnienia mięśni, mrowienia, uciski, swędzenia – wszystko, cokolwiek się pojawia. 

Poczuj jak Twoja stopa wisi w powietrzu, jak mięśnie nogi przenoszą ją w przód. Podobnie jak wcześniej – poczuj każdy element tego ruchu.

Poczuj jak Twoja stopa dotyka podłoża – pięta, poduszka stopy, palce – podążaj świadomością za każdym elementem tego ruchu.

Powtórz te uświadomienia dla kroku wykonanego drugą stopą a następnie stawiaj kolejne kroki nabierając płynności w uświadamianiu sobie każdego elementu każdego ruchu. Spaceruj jak długo zechcesz, przenosząc swoją uwagę na udział w ruchu innych części ciała – bioder, pośladków, brzucha. Uświadom sobie jaką rolę w poruszaniu się odgrywają ramiona, przedramiona, dłonie, barki, kark, głowa i plecy. Poczuj które części ciała odpowiadają za równowagę, które za wprawianie ciała w ruch, a które za określanie kierunku marszu.

Wracaj powoli do siebie bogatszy o świadomość tego, jakie bogactwo czynności pomijasz i ile doznań Cię omija podczas spacerowania. Powoli otwórz oczy.

Możesz wykonać podobną medytację dla dowolnej innej czynności jak mycie zębów, zmywanie naczyń, czesanie się czy parzenie herbaty. Bądź od teraz bardziej świadomy tego co robisz.

Podaj dalej...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this pageEmail this to someone